פסנתר, אורגן או פסנתר חשמלי: עושים לכם סדר

חולמים לנגן בקלידים ולא יודעים איך להתחיל? מה ההבדל בין אורגן לפסנתר? מה קודם, אורגן או אורגנית? ומה ההבדל בין אורגן לפסנתר חשמלי?

ביציאה למסע בעולם המוסיקה, בחירת כלי נגינה ראשון היא שלב חשוב ומרגש ורבים בוחרים להתחיל ללמוד אורגן או פסנתר. כדי לעזור לכם למצוא את הכיוון הנכון, הכנו לכם סקירה שתסביר קצת על הפסנתר, האורגן, ומה שביניהם. כך תוכלו לבחור את הכלי המתאים ביותר לשאיפות המוסיקליות שלכם.

 

הפסנתר הקלאסי

פסנתרן ידוע אמר פעם "יש שמונים ושמונה קלידים בפסנתר ובתוכם יקום שלם". המנעד הרחב והמגוון של צלילי הפסנתר הקלאסי הפכו אותו לאייקון מוסיקלי, כבר לפני מאות שנים. הפסנתר מספק אפשרויות בלתי מוגבלות ליצירת מוסיקה, להבעה עמוקה ולנגינה ווירטואוזית. יחד עם זאת, הוא נחשב לכלי פרקטי המתאים לנגנים בכל רמת נגינה.

הפסנתר הוא כלי נגינה אקוסטי, עשוי מעץ ומתכת. לרוב הוא מורכב מ-88 קלידים שהם 7.25 אוקטבות. בגוף הפסנתר יש מיתרים ופטישים קטנים. כאשר לוחצים על קליד, פטיש מכה במיתר וכך נוצר הצליל. דוושות הפסנתר מאפשרות לעמעם או להאריך את הצלילים. פסנתרים הם בדרך כלל גדולים יחסית, ודורשים הרבה מקום. גם מחירם גבוה יחסית.

 

הפסנתר החשמלי

פסנתר חשמלי הוא מכשיר אלקטרוני המחקה את צלילי הפסנתר האקוסטי על ידי צלילים מוקלטים. לעיתים הוא כולל כמה צלילים נוספים, כמו פסנתר אלקטרוני וכלי קשת. למרות התקדמות הטכנולוגיה, איכות הצליל של פסנתר חשמלי אינה מתקרבת לאיכות הפסנתר האקוסטי אך ההבדל עשוי להפריע רק לבעלי אוזן רגישה.

'פסנתר חשמלי רהיט' הוא קטן יותר מפסנתר קלאסי אך עדיין גדול ולא נייד. קיים 'פסנתר חשמלי נייד' אשר ניתן לקחת ממקום למקום. לפסנתר החשמלי יש לרוב 76 קלידים. יתרון נוסף של הפסנתר החשמלי הוא האפשרות לנגן בעצמה משתנה וכן לנגן עם אוזניות, כך ניתן לנגן בכל שעה בלי להפריע לשכנים.

 

מה זה אורגן?

המקלדת האלקטרונית הראשונה נוצרה בשנת 1903 ונקראו "clavichord". מאז נוצרו דגמים שונים עם צלילים ופונקציות שונות. נהוג לקרוא למקלדת אלקטרונית פשוט "קלידים". "אורגן" הוא לרוב כינוי לקלידים פשוטים שנועדו לנגן מתחיל או חובב.

האורגן הוא כלי נגינה פחות קלאסי, ומתאים למי שמחפש חווית מוסיקה יותר מרעננת וקצבית. הוא נפוץ במוסיקה פופולרית, בז'אנרים הים תיכוני, הג'אז והרוק. האורגן הוא כלי אלקטרוני, המאפשר להתנסות במגוון סגנונות מוזיקליים וצלילים שמחקים כלים אקוסטיים וכן צלילים אלקטרוניים ייחודיים. ככל שהאורגן פשוט יותר, כך איכות הצליל וההרמוניה מוגבלת יותר. יש אורגנים עם פונקציות נוספות כמו ליווי, מקצב, אפשרויות הקלטה ועוד. מספר הקלידים באורגן משתנה, יש אורגנים מקצועיים עם 88 קלידים אך לרוב מספר הקלידים נע בין 61 ל-76. האורגן הוא נייד ונוח להובלה, ולכן פרקטי להופעות.

 

שאלות נפוצות

אז מה ההבדל בין פסנתר לאורגן?

הפסנתר הוא כלי אקוסטי גדול, בנוי מעץ ומתכת, עם עושר של צלילים המאפשר להביע רגשות בנגינה במגוון עצום של סגנונות. הוא מהווה רהיט מרשים ומחירו יקר יחסית. האורגן הוא כלי אלקטרוני מפלסטיק ורכיבים אלקטרוניים, ש'מחקה' כלים אקוסטיים ויוצר צלילים אלקטרוניים ייחודיים. הוא מתאים יותר למוסיקה קלה, ים תיכונית, רוק ופופ. הוא כלי קטן יותר וקל לקחת אותו ממקום למקום.

 

מה ההבדל בין אורגן לאורגנית?

אורגנית הוא אורגן קטן שבו 61 קלידים (5 אוקטבות) או פחות, והיא מיועדת בדרך כלל לילדים או לנגנים מתחילים. הם כוללים פונקציות מעטות והצליל שהוא מפיק פחות איכותי לעומת אורגן מקצועי.

 

מה ההבדל בין אורגן לפסנתר חשמלי?

אורגן מפיק צלילים אלקטרוניים, וכולל מגוון גדול יחסית של סוגי צליל (חיקוי של כלי נגינה שונים). לרוב יש בו 61-76 קלידים והוא נועד לנגינה של מוסיקה קלה בסגנונות שונים. פסנתר חשמלי נועד בעיקר לחקות את הפסנתר האקוסטי על ידי צלילים מוקלטים, כולל לרוב 76-88 קלידים. יש לו מספר צלילים מצומצם יותר לעומת אורגן. פסנתר חשמלי רהיט אינו נייד אך פסנתר חשמלי נייד ניתן להעברה ממקום למקום בדומה לאורגן.

לבחור נכון,

יש עוד הבדל בין אורגן לפסנתר שהוא חשוב מאוד, וזה הטעם האישי שלכם. הבחירה בין פסנתר לאורגן היא בחירה בין עולמות מוסיקליים והמפתח הוא לבחור את הכלי שהכי מתאים לדרככם המוסיקלית ומה שאתם אוהבים לשמוע.

אם אתם מחפשים צליל עשיר ועמוק, ואתם מוכנים להשקיע, הפסנתר הקלאסי הוא הבחירה הטובה ביותר עבורכם. אם אתם מעוניינים במגוון רחב של צלילים, עם אפשרות לשילוב של ליווי ותופים, קחו אורגן. אם אתם מעוניינים בכלי נגינה עם צליל של פסנתר אבל רוצים להיות ניידים, פסנתר חשמלי הוא הכלי בשבילכם.

ב-Music Gate תמצאו אנשי מקצוע עם למעלה מ-20 שנות ניסיון, ומבחר גדול של כלי נגינה מהמותגים המובילים בעולם. אנחנו כאן כדי לתת סיוע וייעוץ ולענות על כל שאלה.

להתייעצות ולמענה על שאלות, הנכם מוזמנים לפנות אלינו בטלפון: 03-9130331.

מחלקות