הכירו את כלי המיתר – בוזוקי

 באתר של רשת מיוזיק גייט מוצע מבחר גדול של כלי נגינה מבית מותגים עולמיים מובילים. בין היתר תמצאו אצלנו שלל כלי מיתר ובהם גם מגוון גדול של סוגי בוזוקי. בשורות הבאות נסביר מהו בדיוק בוזוקי, אילו סוגים של בוזוקי קיימים, איך מבוצע כיוון בוזוקי ועוד

אז מה זה בדיוק בוזוקי?

 בוזוקי הוא במקור כלי נגינה יווני, כלי מיתר בעל 4 זוגות של מיתרים, שבעיקר מנגנים בו מוסיקה ים תיכונית, אירית, וכמובן יוונית. בוזוקי באנגלית נכתב כ- bouzouki ומשמעות שמו ביוונית היא 'צוואר', עקב הצוואר הצר והארוך שיש לכלי נגינה זה.

 למעשה, בוזוקי יווני הינו פיתוח של כלי מיתר ממונגוליה, המכונה בלגמה, שעם הכיבושים המונגולים הגיע לאזור הים התיכון בתקופת ימי הביניים. ביוון, הבלגמה עברה שינוי במבנה של תיבת התהודה ונוספו לה עוד סריגים. עם השנים נגני בוזוקי ביוון הפכו למאוד מוערכים, ובעיקר ביכולתם לנגן מהר.

 מיוון, הבוזוקי נפוץ בכל מדינות הים התיכון, כאשר בישראל החלו לנגן בו משנות השבעים של המאה הקודמת, בייחוד זמרים ים תיכוניים ששרו תרגומי שירים מיוונית, כמו זוהר ארגוב. בין נגני הבוזוקי הבולטים, ניתן למצוא למשל את יוסי אהרון.

סוגים שונים של בוזוקי

 בעבר היו לבוזוקי מסורתי 3 זוגות של מיתרים, ומאמצע המאה העשרים נוסף לכלי עוד זוג מיתרים, מה שמאפשר לנגן בכלי אקורדים בדומה לגיטרה, זאת, לצד יכולת לנגן מוסיקה מלודית ברמה גבוהה של וירטואוזיות. יחד עם זאת, ביוון נגני בוזוקי מסורתיים, ובעיקר כאלו המנגנים רמבטיקו, עדיין ממשיכים לנגן על כלים בעלי 3 זוגות של מיתרים.

 בנוסף, ניתן למצוא כלי בוזוקי שיש להם סריג שאינו מקובע לצוואר, סריג צף , בדומה לסריג שניתן למצוא בגיטרות חשמליות. בסריג הנוסף הזה ניתן, כמו בכלי המיתר עוד, לנגן רבעי טונים,  לעומת כלי בוזוקי אחרים שבהם ניתן לנגן רק חצאי טונים. לכן, סוג זה של בוזוקי הפך למבוקש בקרב נגנים מזרחיים וים תיכוניים.

 מעבר לכך, תוכלו למצוא בשוק דגמים שונים של כלי בוזוקי, מסטנדרטיים ועד מקצועיים, וכן בוזוקי שיש לו בתיבת התהודה שיש עשר, שלושים, ארבעים או שישים פסי צלעות. גם תוכלו לבחור בין בוזוקי מסורתי עם שלושה מיתרים, או בוזוקי עכשווי עם ארבע מיתרים.

להתחיל לנגן על בוזוקי

 יש לציין כי יחסית לכלי מיתר אחרים, בוזוקי הינו כלי נגינה יקר. כמו כן, מדובר בכלי מיתר פחות פשוט ללימוד בגלל הצוואר הארוך שלו, שיש לו נטייה להתעקם ולגרום לחוסר נוחות בנגינה. לכן, למי שרק מתחיל לנגן על בוזוקי כדאי להתייעץ איתנו, כדי להבין איזה כלי כדאי לקנות.

 למשל, דגמי סאקיס אחד ושניים נחשבים מתאימים למתחילים, בהיותם עמידים במיוחד ובעלי יכולת יחסית גבוהה לשמור על צורתם. כמו כן, בבוזוקי בעל 4 מיתרים כיוון המיתרים מלמטה הינו בטון פחות עבור רה, לה, פה, דו, בעוד שבבוזוקי 3 מיתרים הכיוון הינו של רה, לה, רה. גם זהו שיקול שצריך להביא בחשבון.

 להזמנת בוזוקי ישירות דרך האתר של מיוזיק גייט לחצו כאן.

 

מחלקות